"Сенсорлық стандарттар".
Дайындаған
Психолог: Голда Е. С.
Бала ерте жастан бастап өзінің айналасындағы шындықты сезім арқылы қабылдай бастайды. Ол заттарға қол тигізеді, олардың дәмін түсіну үшін аузына алады, оларды көзбен тексереді, зерттеу объектісінің дыбыстарын естиді, иіс сезінеді. Мектепке дейінгі жаста бала қабылдау әрекеттерін дамытады, сондықтан үйде де, балабақшаларда да оқыту сенсорлық стандарттарды зерттеуге бағытталуы керек. Кейінгі өмірде әртүрлі заттардың қасиеттері туралы үйренген идеялар үлгілердің рөлін атқарады. Мұны лимон мысалынан түсіну оңай. Егер сіз осы жемістің дәмін ешқашан татпаған болсаңыз, онда сізде ешқандай қауымдастық болмайды. Бірақ егер сіз оның аузында кем дегенде бір рет қышқыл дәмін сезсеңіз, онда "лимон" сөзімен немесе осы жемістің кескінімен дәмді есте сақтау сізге оны еске түсіреді және аузыңызда қайтадан қышқыл болады.
Мектепке дейінгі жастағы сенсорлық стандарттармен танысу-бұл қабылдау әрекеттерін дамыту, балалардың қоршаған орта объектілерінің қасиеттері мен қасиеттерін білу, олардың арасындағы байланысты орнату. Болашақта баланың өмірінде жаңа заттар пайда болған кезде, ол оларды бұрыннан таныс адамдармен салыстырады. Мектеп жасына дейінгі балаларда сенсорлық стандарттарды қабылдау тәжірибесінен ересектер арасында Жалпыға бірдей қабылданған тәжірибеге көшу бар.
Сенсорлық стандарт дегеніміз не
Балалардағы қабылдаудың дамуы және айналадағы заттардың қасиеттері туралы идеяларды дамыту сенсорлық даму деп аталады, өйткені танымның бүкіл процесі адамның сезім мүшелері арқылы жүреді.
Әлемді қабылдаудың 5 негізгі түрі бар:
* Көрнекі - біріншіден, бала затты көзімен көреді, оның түсін, пішінін, көлемін, кеңістіктегі орнын қабылдайды.
* Есту-тақырып жасаған дыбыстарды қабылдайды. Нәрестенің алғашқы дыбысы-анасының дауысы.
* Тактильді - кез-келген затты тексеру тактильді түрде жүреді. Бала оны қолына алады, онымен Әрекет жасайды, оны шайқайды, лақтырады, домалатады немесе ұрады.
* Дәм-балалар ойыншықтарды аузына жеуге емес, заттың дәмін түсіну үшін алады. Тәжірибесі бар бала тамақ өнімдерінің дәмін есіне алады және оларға таңдамалы түрде қарайды, біреуі ұнайды, ал екіншісі қаламайды.
* Иіс сезу-бұл әлемді иістер арқылы білу. Бір жұпарлары ұнамды болып табылады, басқа да тудырады тілек автокөліктің мұрынды қолмен.
Мектепке дейінгі жастағы сенсорлық стандарттар-бұл адамзат жасаған үлгілер, оны бала мектепте одан әрі сәтті оқу үшін игеруі керек. Бұл дағдыларды игеру ерте жастан бастап біртіндеп жүреді. Сенсорлық дамудың маңызы осы жаста өте маңызды, сезімдерді жетілдіру процесі жүріп, айналадағы шындық туралы білім жинақталады.
Мектепке дейінгі жаста сенсорлық стандарттар - бұл негізгі түстер мен реңктер, жалпақ және көлемді геометриялық фигуралар, заттардың мөлшері - ұзындығы, ені, биіктігі мен қалыңдығы, музыкалық дыбыстардың биіктігі, адам дауысының биіктігі деңгейі-тыныш немесе қатты дыбыстар және т.б. адамзат оларды көптеген мыңжылдықтар бойы жұмыс барысында дамытып келеді, ал бала олардың негізгілерін мектеп жасына дейінгі бала ретінде игереді.
Мектепке дейінгі жастағы баланың тәрбиешісі мен ата-анасының алдында балаға сенсорлық стандарттарды дамытуға көмектесу, айналадағы заттар туралы түсінік қалыптастыру үшін барлық жағдай жасау міндеті тұр.
Бұл дидактикалық ойындар кезінде, оқу және жұмыс процесінде, сурет салуда және модельдеу кезінде, экскурсиялар мен серуендерде болады. Сенсорлық ұғымдар мен стандарттарды дамытуда әр жастың өзіндік ерекшеліктері бар.
Шама ұғымы
Кішкентай мектепке дейінгі жаста "мән"сенсорлық стандартына ерекше назар аударылады. Бұл ақыл-ой тәрбиесінің міндеттерінің бірі, соның арқасында бала объектілердің қасиеттеріне дұрыс атау беріп қана қоймай, оларды бір-бірімен салыстыруға үйренеді. Өлшеу әрекеті ойлауды дамытады, әр түрлі іс-шаралар үшін негіз болады, мектепте оқуға алғышарттар жасайды.
"Шама" ұғымын қалыптастыруға арналған ойындар:
• "Дұрыс атаңыз".
• "Расставь тәртібі бойынша".
* "Хайуанаттар бағы".
• "Балық аквариумын алыңыз".және т. б.
Сенсорлық дыбыс стандарттарын дамыту
Бірінші қабылдауы дыбыс жүреді әлі ерте младенчестве кезде бала бұрылып басқа жаққа звучащего дауыс ана. Қоршаған әлемнің дыбыстарының арқасында бала шындықты біледі.
Музыка сабақтарында балалар дыбыстардың биіктігін, төмен және жоғары ноталарды жануарлармен байланыстыра отырып, ажырата білуді үйренеді. Мысалы, төмен ноталар - аю жүреді, орташа - шантерелл жүгіреді, жоғары - құс ән айтады. Марштың, би музыкасының немесе бесік жырының ырғағын ажыратыңыз. Дыбыстарды қабылдау оларды бидегі қозғалыстармен байланыстыруға, әуенге сәйкес ән айтуға, дұрыс ырғақта гимнастикалық жаттығулар жасауға, өлеңді ырғақты және өрнекпен оқуға мүмкіндік береді.
Дыбыстарды салыстыруға арналған ойындар:
* "Тыныш немесе қатты".
* "Би немесе шеру".
• "Угадай, кто идет".
• "Кімнің дауысы екенін біл?"және т. б.
Түс стандарттарын зерттеу
Ерте жастан бастап түстер мен реңктердің сенсорлық стандарттары объектілерді визуалды қабылдау кезінде, сондай-ақ оларды практикалық қолдану кезінде игеріледі. Сурет салу және модельдеу, аппликация және қол еңбегі сабақтарында білімдерін бекітеді.
Келесі ойындарды қолданыңыз:
* "Жұпты тап".
• "Екінші қолғапты табыңыз".
* "Көбелекке гүл табыңыз".
* "Вазаға гүл салыңыз".
* "Моншақтарды жинау" және т. б.
Эталондар нысандары
Мектеп жасына дейінгі баланың сенсорлық стандарттарында Нысандар формасы туралы түсінік бар. Заттардың бұл аспектісі визуалды және тактильді түрде қабылданады.
Бала объектінің геометриялық пішінін көреді, пальпация, қолдардағы емтихан арқылы оның құрылымын түсінеді, ересек адамның сөйлеуін тезірек бағыттауға көмектеседі, бұл әр фигураға атау береді. Содан кейін олар айналадағы нысандардан үйренілген форманы тануды үйренеді. Мысалы, " бөлмеде заттарды табыңыз. (мысалы, тікбұрышты пішінді)" бала айналасына қарап, сенсорлық стандартқа сәйкес келетінін көреді есік, терезе, төбе, үстелдің беті, дәптер мен қарындаш қорап, қағаз парағы немесе едендегі кілем.
Келесі ойындар осы стандарттарды бекітуге өте жақсы ықпал етеді:
• "Суретті құрастыр".
• "Пазлы".
* Лото "бірдей нысандағы заттарды табыңыз".
* "Есіктің кілтін алыңыз".
* "Үйлер несімен ерекшеленеді?"және т. б.
Көріп отырғаныңыздай, мектепке дейінгі жастағы сенсорлық стандарттар балалардың ақыл-ойының дамуына ықпал етеді, логикалық ойлауды дамытады және мектептегі болашақ оқу іс-әрекетінің дағдыларын қалыптастырады.
Сенсорлық даму ерте жастан басталуы керек және оған көп көңіл бөлу керек.